Här kommer höstens första uppdatering av bloggen

 
Nu är höstterminen här med ordinarie träningar, vilket betyder fler personer på mattan igen och efter bara en vecka var det dags för mig att bli sjuk. Det var såklart lite segt men så är det ofta i början av en termin. Nu känner jag mig i alla fall lite bättre och på torsdag tänker jag mig att gå till träningen igen.

Hösten kommer att vara ganska lugn tävlingsmässigt så jag kan lägga fokus på att komma i så bra form som möjligt inför EM i Portugal i slutet av november. EM kommer att bli den sista kvaltävlingen inför Paralympics i Rio nästa år.
Just nu ligger jag 8 på världsrankingen och det är 8 personer som får åka till Rio. Dock har Brasilien automatiskt en plats i varje viktklass då de är värdland för Paralympics. Då Brasilien ligger en bit ner på rankingen är det bara 7 platser som återstår. Dessutom kommer det att delas ut ett wild card så det betyder att vi bara har 6 platser kvar att slåss om. Detta gör EM till en superviktig tävling för min del och jag måste vinna några matcher för att komma till Rio vilket naturligtvis är mitt mål. Som ni nog förstår är det riktigt tufft att ta sig till Paralympics i judo numer. Det blir svårare för varje gång och min viktklass är den svåraste på tjejsidan. Därför är jag stolt över att jag ligger såpas högt trotts att jag ser så mycket mindre än de andra (jag är den högst rankade i min synklass B1) samt för att alla de som ligger över mig och de flesta som ligger under mig är heltidsproffs. Själv pluggar jag på Universitetet till Fysioterapeut samt har barngrupper på Frölunda judo klubb. Det skulle naturligtvis hjälpa min satsning om jag kunde få sponsring så att jag kan satsa fullt på judon men så ser det tyvärr inte ut i dagsläget.
Innan EM har jag fått en förfrågan om att komma till Japan och som specialinbjuden delta på de Japanska mästerskapen för synskadade och blinda. Därefter kommer det att vara ett träningsläger och så vill vissa från japansk judo prata med mig om hur vi jobbar i Sverige för att få fram duktiga B1 aktiva. Det är nämligen imponerat över att jag har lyckats såpas bra och vill lära sig om vårt arbetssätt för att själva kunna få fram duktiga blinda judokas. 

Det är naturligtvis en stor ära att vara inbjuden till Japanska mästerskapen samt träningslägret som kommer att äga rum på Kodokan som är det största och äldsta judostället i Världen!
Det är inte så många här i Sverige som har varit där men alla har hört talas om Kodokan.
Jag har hört att det är ett hus på sju våningar, med judo på alla våningar varav en enbart är för damjudo. Kodokan är Jigoro kanos gamla klubb (han som startade judon) och har alltså funnits sedan 1800 talet.
Det är alltså en mycket stor ära att folk från judons hemland och Kodokan som är judons viktigaste och äldsta institut är intresserade av mig och hur jag jobbar.
Om du eller ditt företag är intresserad av att hjälpa mig på något sätt inför Rio så får du gärna höra av dig.

Min mejladress är

Kommentarer