Bild Nicolina och Mikaela springer i full fart i uppvärmning.
Nu är det fullt ös inför vad som komma skall och det är 7 månaders förberedelse för att se till att vinna över hela gänget. Det handlar om Paralympics i Rio i september i år och jag väntar på besked om jag får en plats. Startfältet i min klass har senaste året ändrats med helt nytt folk som plötsligt blivit synskadade efter ett liv som seende elitjudokas.  Kanske det är det som ögonläkarna kallar funktionell synnedsättning som kan komma o gå av oförklarliga anledningar?
klassningsläkarna vill vara 100% säkra att de inte ser för mycket innan de stängs av. Jag tycker att läkarna tvärt om skall vara 100% säkra på att de aktiva är synskadade innan de får tävla, vad säger ni om det förslaget?

Paralympiska medaljörer från tidigare år har plötsligt fått synen åter och blivit avstängda. Nu gäller det att hitta system så att inte också b2 och b3 klassade följer den försvinnande b1 skaran utan möjlighet att resa ut o representera sitt land. Vem vill arrangera Paralympics för icke funktionshindrade och vem vill vinna orent spel undrar vi från vissa länder som sätter etik o moral högt. Vi är visst lite naiva i vissa länder som skickar våra funktionshindrade till Paralympics i hopp om att de får en tävling på lika villkor.
 Jag skall i vart fall ge dem en match och visa att vi som ser dåligt på riktigt skall vara på Paralympics eftersom det är för oss tävlingen är till för. Doping och klassningsfusket skall stoppas så att barn och ungdomar med svåra synnedsättningar har möjlighet att vara med och tävla om medaljerna i framtiden. Medan jag är aktiv kommer nog inte vi B1or ha så stora chanser men jag jobbar hårt för dem som kommer efter mig. Vi har många duktiga ungdomar här i lilla Sverige som älskar sin idrott Judo.
 
Riksidrottsförbundets idrottslägerför elitidrottsstipendiater samt Idrottsgalan 2016.  Vi var tre som representerade svensk judo och på bilden ses vi tre Emma B, Mikaela B och jag. Hoppas verkligen det är fler nästa år på idrottsgalan från Judo!

Kommentarer