Det var 2012 men nu är det nytt år =)

Hej!
Nu är 2013 i full gång men jag tänkte först kort berätta om 2012.

2012 Var ett speciellt år på många sätt, men det stora var ändå Paralympics i London.
Jag hade verkligen gjort allt jag kunde för att det skulle gå bra där borta i London, jag tränade som en galning (har aldrig förut tränat på det sättet) och allt handlade om judon.

Men tyvärr gick det inte som jag ville, jag förlorade och det kändes riktigt hemskt! Jag trodde att det skulle gå bra, det trodde jag faktiskt men nej…
Nu när jag tänker tillbaks så kan jag se att det var många olika saker som gjorde att det inte blev som jag hade önskat och jag kan inte rada upp allt här av olika anledningar.

Det var tungt och det är nog egentligen först nu som jag har återhämtat mig både fysiskt och psykiskt. Det är en sån lång satsning till ett Paralympics och så mycket tid, kraft och energi som man lägger ner på idrotten så det går nog inte att riktigt föreställa sig vilken urladdning det blir efter en så stor tävling som varit ens mål under så lång tid. Man måste kanske varit med om det för att förstå..?
 
Men nu är jag som sagt OK igen och jag hoppas på att det blir ett bra 2013. Det är mycket jag hoppas på inför det här året, bland annat lite regelförändringar inom synskadejudon det vill säga, jag skulle vilja att de får igenom att även judon tävlar i de olika synklasserna som vi är klassade i och alltså inte så som det är nu då alla oavsett synklass tävlar mot varandra.
Anledningen att man nu tävlar alla tillsammans vilket man inte gör i andra idrotter så som simning och friidrott är för att judon har sina viktklasser och det blir alltså en indelning redan här och man är orolig för att det inte ska bli tillräckligt med folk om man även delar in i synklasser.
Dock blir det färre och färre som ser riktigt lite för varje Paralympics och det har blivit allt ovanligare att personer klassade B1 tar medalj i stora mästerskap och då speciellt på Paralympics…

Jag hoppas verkligen att det blir en förändring i reglerna eftersom jag känner att det inte fungerar längre! Jag gör allt jag kan för att utvecklas i judon och bli bäst men det som gör att det inte verkar gå är faktiskt det att jag ser för dåligt… Det kändes galet jobbigt när jag insåg detta men det är så det är och jag hoppas som sagt på en regeländring!

Men nu är det alltså nytt år och efter en väldigt jobbig tid efter London har jag bestämt mig för att fortsätta med judon.
Judon är en så stor och viktig del av mig så det funkar inte att lägga av och jag vill fortfarande väldigt mycket med min idrott!

Nu hoppas jag bara på att jag ska få det stöd och den hjälp som jag behöver för att kunna utvecklas och bli riktigt bra!

Nicolina


Kommentarer