Rapport IBSA Judo world i USA 2014


Hej!

Nu är jag hemma igen efter en vecka i USA.

Det var en bra vecka där jag fick träffat mycket trevliga människor och där jag gjorde bra ifrån mig på tävlingen.

Det har varit många främst hemifrån som beklagar resultatet alltså att jag förlorade bronset men faktum är att jag faktiskt är rätt nöjd. Jag menar klart att det hade varit grymt kul om jag tagit det där bronset och klart jag blev besviken då jag förlorade bronsmatchen men jag känner verkligen att jag gjorde bra ifrån mig och det är jag nöjd med.

Trots att jag förlorade den där bronsmatchen samt min första match så körde jag bättre än någonsin och jag känner att min judo har utvecklats åt rätt håll. Jag vann ändå två tuffa matcher och gjorde bra ifrån mig på de andra två så jag är nöjd trots allt.

Det är svårt för folk som inte är inne i judon att förstå att jag kan känna som jag gör efter ett förlorat brons men det var klart den tuffaste tävlingen någonsin där alla de vanliga motståndarna hade utvecklats och flera nya hade kommit till. De nya judokas var ofta riktigt bra så som tjejen från Ukraina som vann hela -63 kg.

Vinster och förluster:

Jag förlorade först mot Cuba. Detta var på strypning.

Därefter vann jag mitt återkval mot Finland på fasthållning.

Jag gick nu vidare och vann mot den första ryska tjejen, också denna gång på fasthållning.

Sedan var det dags för bronsmatch mot nästa ryska tjej och denna match förlorade jag på kast.

Classification syn 

Vi var bara två B1 judokas i -63 kg, jag och USA. Detta är riktigt illa då det är mindre än 20 % i vår viktklass.

Dock har det hänt någonting intressant nu när det nya kvalsystemet för Rio har offentliggjorts. Detta system innebär att man dels får poäng för sin placering och då även för femteplatser. Detta tycker jag är jättebra då det lönar sig att placera sig även om man missar bronset.

Men förutom placeringspoängen får man också poäng för varje vunnen match.

Beroende på hur mycket man ser i förhållande till den man vinner mot får man olika mycket poäng.  Enkelt sagt får man mer poäng om den man slår ser mer än en själv och mindre poäng om personen ser mindre.

Detta har lett till en oerhört stor mängd B2 judokas som absolut inte är B2. Folk fuskar ner sig för att få fler kvalpoäng och det är så uppenbart att det blir fånigt.

Alla vet att de fuskar, förutom klassificerarna som verkar ha missat det…

Det finns även vissa som lyckats klassa ner sig till B1, somliga av dessa är inte ens B2 på riktigt och i vissa fall är det tveksamt om de ens är B3.

Detta gör att det ibland känns hopplöst att vara en äkta B1 judokas för jag kan ju faktiskt inte fuska ner mig till en lägre klass än den jag redan är i. Jag menar jag kan ju inte fuska ner mig till B-0 eller något sådant eftersom jag redan är klassificerad i lägsta.
Min lillasyster var med mig som träningspartner och ledsagare och hon höll på att driva med detta en hel del. Hon sa att vissa av de här ”nya B1 judokas” borde starta en självständighetsskola eller något liknande. För det finns nog många som skulle vilja lära sig hur de gör för att klara sig så bra på egen hand!

Det är ju helt fantastiskt att de klarar att hämta mat eller påfyllning av dricka själva och utan käpp i en helt ny matsal! Hon sa det att ”du är verkligen inte självständig Nicolina om man jämför med vissa av de andra”. Och där har hon faktiskt en poäng.

Om de räknas som B1 och folk faktiskt tror på detta så får det oss riktiga B1 judokas att framstå som osjälvständiga och dumma då vi behöver mer hjälp och det tar längre tid för oss att lära in nya tekniker. Finns det då någon som skulle vilja satsa på en riktig B1 aktiv?

Så det är vi som ser som mig som påverkas mest av fusket.

Många av de jag tävlar mot är ärligt talat inte ens B3 på riktigt och att flera av dem lyckats klassa ner sig till B2 är helt sjukt!


Sakura judo
http://www5.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_661354/cf_87178/VM_i_Judo_f-r_synskadade_14.PDF

Nicolina  

Kommentarer

  1. Hej Nico.
    Mycket intressant läsning. Förstår din frustration men som du skrev så ska du vara supernöjd med plats 4. Hoppas ni hade en bra vistelse i USA du vet vad jag menar hihi.
    Många kramar och välkommen hem. helena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar