Helgen tillbringar jag med ca 80 barn och ungdomar med synskada



Hej

Nu är jag i Eskilstuna på idrottshelg för 6e året i rad tror jag det är? Barn och ungdomar med synskada skall få prova på olika idrotter och till mig kommer de som valt att prova på judo. Med mig har jag Mikaela som ledsagare. Mikaela är också en av mina träningskompisar och hennes senaste merit är GULD på SM i år. Jag kommer också få god hjälp på mattan av Oscar Widegren som också tränar hårt för att bli ännu bättre i Judo. Oskar tog guld på Junior VM 2013 i Colorado Springs. Jag vet själv hur viktigt det är att får prova på många olika idrotter inte minst när man är född med en svår synskada och har begränsade möjligheter att prova och förstå hur de olika idrotterna fungerar. När jag var liten fanns det på Tomtebodaskolan helger där man fick tävla i olika idrotter. Jag satsade stenhårt i varje tävling och kom ofta hem med massor med guldmedaljer i de idrotter som har många medaljchanser såsom simningen och friidrott. Det var härligt att kliva upp på prispallen och ta emot medalj efter medalj. Vi tävlade också i goalball elektronskytte showdown och inomhusorientering. På den tiden fanns inte Judo på schemat. Allt var kul och till skillnad från skolgymnastiken fungerade allt hela helgen. Nu hoppas jag denna helg få ännu fler att välja världens roligaste och tuffaste idrott JUDO! Sedan kommer jag stötta dem som vill komma i kontakt med sin närmaste judoklubb för att fortsätta träna. Vi har släpat med oss en jättestor väska med judodräkter för utlåning så att de som provar judo får rätta känslan. Eskilstuna-helgen har ersatt tidigare RM-tävlingar på Tomteboda och nu är det prova på som gäller.
 
Bild Året är 2003 det står på min gula nummerlapp på magen, Sofie spelar showdown match och jag står bredvid och följer hennes match och jag har små mörka solglasögon på mig och håller i en vit käpp med trähandtag vilket var det allra senaste på käppmarkanden :) Fotograf: Mari Dahlqvist

Kommentarer