Vi har bjudit in internationellt till judoungdomsläger och tävling i helgen


Hej!

Nu är jag i full fart i arbetet att arrangera det hittills största judotävling med läger vi haft för barn och ungdomar med synskada. Vi har bjudit in internationellt.
Vi har 23 anmälda till helgen som är nästa helg och då är det 13 svenska och 10 tyska ungdomar. Det är så galet roligt att se hur snabbt svensk synskadejudo växer och det är såklart även superroligt att våra tyska vänner kommer även det här året och nu har de med sig ännu fler aktiva och tränare än förra gången =)

Någonting som jag verkligen tycker är kul är det att så många av våra unga aktiva ser såpas lite som de gör. Missförstå mig inte nu, jag menar att det är roligt att så många som ser väldigt lite har hittat till judon och får det att funka där =)

Det hade naturligtvis inte gått om det inte varit för alla de fantastiska judoklubbarna runt om i Sverige som välkomnar oss synskadade och blinda till sin verksamhet och ger oss den hjälp vi behöver! Jag tror inte att det finns någon bättre idrott än judo för personer med synnedsättning och det är kul att fler och fler verkar tycka samma som jag =)

2006 var jag på mitt första internationella träningsläger för synskadade ungdomar från Europa. Lägret var i Portugal och det var så roligt!  Vi var 11 aktiva, 10 killar och jag.

Det var lägret i Portugal som fick mig att riktigt fastna för judon för även om jag alltid tränat judo så höll jag på med fler idrotter också såsom goalball och friidrott.

Det som gjorde att jag bestämde mig för att satsa på judon var det att det var så roligt att träffa alla de andra synskadade ungdomarna som faktiskt höll på med samma idrott som jag samtidigt som att vi hade liknande förutsättningar på grund av vårt funktionshinder. Det här var någonting nytt för mig då jag aldrig tidigare tränat judo tillsammans med andra synskadade.

Av de 11 personerna på lägret i Portugal var 5 av oss med och tävlade på Paralympics i London 2012. Jag tycker att detta visar hur viktigt det är med sådana läger för barn och ungdomar. Den här gången är vårt läger dubbelt så stort som det ungdomsläger som jag var på 2006 i Portugal och det känns verkligen underbart! Bild 1 från förra årets Judotävling/läger 2013  jag sitter i soffan på Sakura judo med Oscar, David, Kevin och Joakim.

 

Kommentarer