Svenska mästerskapen närmar sig


Den 16 april är det dags för SM i judo och jag skall såklart vara med där.

Tyvärr har vi inget SM för synskadade i judo då vi fortfarande är för få, men förhoppningsvis kan det bli ändring på det så småningom. Om svensk synskadejudo fortsätter att spridas bland barn och ungdomar runt om i landet i den takt som det går i just nu är det absolut ingen omöjlighet att vi får ett rent SM i synskadejudo inom några år.

Men just nu finns det som sagt inget SM för synskadade och därför är det en fantastisk möjlighet vi blinda och synskadade har här i Sverige då vi har rätt att tävla mot seende. Nu kanske några av er undrar hur det går till och det innebär att vi har rätt att tävla med synskaderegler i de matcher vi kör och vår motståndare får alltså acceptera det och ta grepp.

Sedan dessa regler infördes har jag aldrig varit med om att det blivit några problem eller tjafs om att någon inte vill gå med på detta. Jag tror att det är flera anledningar till detta bland annat att judotävlande är vana att göra det domaren säger till de utan att tjafsa emot men främst för att alla förstår att vi blinda ändå är i underläge just för att vi inte ser och att det faktum att vi har rätt att starta med grepp enbart gör det över huvud taget möjligt för oss att tävla.

Det blir mitt andra senior-SM och det är kul att även Oscar -73 kg kommer att vara med den här gången. Vi blir alltså en B1 judoka på tjejsidan och en B1 judoka på killsidan och det är riktigt kul!
Det är första gången som vi har två blinda judospelare på ett SM och då jag är från Sakura judo Göteborg och Oscar från Stockholms judoklubb visar det även på den spridning i landet som synskadejudon har fått på senaste tiden.

Mikaela som ju är min träningspartner/ledsagare kommer också hon att tävla på SM men i -57 kg och jag tror och hoppas att det kan gå riktigt bra för henne! Sedan är det även två killar från Sakura så vi blir 4 tävlande från Sakura.

För min del handlar SM mest om att få bra matcher och känna på ett bra motstånd och tjejer som jag inte kör med hela tiden här hemma. Går det sedan bra alltså om jag vinner matcher så är det såklart ett stort plus och jag hoppas naturligtvis på det då det alltid är kul att vinna matcher =)

 

Kommentarer