Träningsläger i Frankrike och nu England


Förra veckan var vi iväg på träningsläger i Brissac i Frankrike.

Det var ett bra läger men inte så stort. De länderna som var där med synskade judo var Frankrike, Portugal, Guadelope och Sverige. Dessutom hade de bjudit in lokala judoklubbar att köra med. Det var ett väldigt trevligt läger och jag tycker verkligen att det är superkul att vår Svenska trupp växer! Det är kul att vi nu är fyra aktiva och alla fyra är B1 det vill säga blinda.




Den svenska synskadejudon visar åter igen att vi satsar på de som ser minst och ger oss möjlighet att utvecklas inom idrotten. Det här är någonting jag är riktigt stolt över och jag hoppas att ännu fler barn som är blinda hittar till judon.

Vi var i Frankrike söndag till fredag och helgen tillbringade jag på enligt mig världens bästa plats det vill säga Krokholmen. Det är nämligen seglarläger där nu och dessa läger är för familjer med synskadade barn från hela Sverige. Jag ha själv växt upp på de här lägren och kan ärligt säga att jag inte varit den person jag är idag utan dem. Det var där jag fick några av mina bästa kompisar, lärde mig en hel del självständighet och fick lära mig att man nästan alltid kan mer än vad man tror och att om det är någonting man inte vill göra så är det bara att bita ihop och göra det ändå. Där fick jag också mitt första sommarjobb det var som segelinstruktör.


Det är den fantastiska blandningen av grymt duktiga synskadade och seende instruktörer och familjekonceptet som innebär att det inte bara är den synskadade i familjen som behöver åka på läger utan även syskon och föräldrar som gör det så underbart!

Syskonen får träffa varandra, föräldrarna får träffa andra föräldrar och ja jag älskar de där lägren.

Tyvärr kunde jag inte vara ute där så länge i år på grund av judon men jag hoppas på en längre sväng nästa år!


Nästa resa blir i dag torsdag och nu åker Evelina och jag till England
för att delta på ett träningsläger för tjejer från hela Storbritannien.
Det kommer bli jättekul men såklart också lite nervöst =)

Kommentarer