Mitt Paralympics i Rio enligt mig

den 13 september kom vi hem från Rio efter nästan två veckor.
De flesta av er vet säkert redan hur det gick men annars så kommer det lite kortfattat här. Byn var trevlig, träningsmöjligheterna rätt så bra det enda minuset var väll att jag bara hade tillgång till en träningspartner vilket ju är lite för lite då alla rör sig på olika sätt och det är bra att variera och köra mot olika. Men då Mikaela är så pass bra och jag en träning fick möjlighet att köra lite med Kroatiens -70 tjej som är lite längre så får jag ändå säga att jag var rätt nöjd med träningsförutsättningarna.
Viktnedgången gick ännu lättare än vanligt vilket såklart kändes bra.
Sedan då det äntligen var dags för tävlingsdagen var jag laddad till 100% och kände mig i god form, faktiskt riktigt god form.
Första matchen var mot Korea och jag får ändå säga att jag körde bra. Jag gjorde det jag skulle och det jag kunde men tyvärr förlorade jag efter 1 minut.

Andra matchen som var om bronset då jag slapp återkval eftersom Azerbadijan inte dök upp (vet inte varför) var mot Uzbekistan och jag körde riktigt bra även denna match. Kände att jag hade mycket mer att säga till om den här gången jämfört mot tidigare matcher mot henne.
Även nu följde jag vår plan och kämpade som en galning. Tyvärr gjorde jag
en attack som hon tog över och det kändes naturligtvis inte så bra. Hade jag kört mer passivt så hade jag tjänat på det men tyvärr är det inte så jag kör men man kanske ska tänka om där...
Det är alltid tufft att förlora men jag lärde mig mycket efter London och har gjort min satsning på ett annat sätt samt att jag mått mycket bättre på vägen. Med det säger jag inte att det är lätt just nu för jag hade så väldigt gärna velat lyckas!
Nu till några saker som jag vill förklara efter lite felaktiga uttalanden i media:
1. Anledningen till att vi i judon tävlade mixade alltså alla tre synklasser (B1, B2 och B3)tillsammans är för att vi alltid gör så. Detta är en stor fråga som är svårt att sammanfatta här.
2. Man anmäler sig inte till Paralympics utan man kvalar med poäng under tre års tävlande. 
3. Anledningen till att jag var den enda blinda (B1) var inte för att det inte finns fler blinda, utan för att jag var den enda som kvalade. Det finns naturligtvis fler blinda -63 kg judo tjejer i världen! Det är inte så att alla som finns kommer med utan det är tufft att kvala och bara att ta sig dit är som att vinna.
4. Någon har visst fått för sig att jag klagat på ett domslut och det stämmer inte! Det kan finnas andra som klagat men aldrig jag, det är inte min stil.
5. Att en match går på 1 eller 1,5  minuter eller ärligt talat vilken tid som helst säger ingenting om hur överlägsen den ena partnern är utan istället är det vad som händer under matchen som säger vem som är bäst. Om matchen enbart går på några sekunder ja då är det förmodligen bara en som hunnit göra någonting och då är väl hon eller han bättre men tiden på en match säger sällan någonting om hur mycket bättre någon är.
6. Nu kommer enligt mig det värsta uttalandet hittills och det är en inlånad expert kommentator ”journalist” som ansåg att man bör välja en idrott där klassningen är till ens fördel och underförstått att jag borde valt en annan idrott istället för att vara upprörd över att vi tävlar mixade synklasser i judon. 
Till detta vill jag svara att jag vid fyra års ålder inte var sådär väldigt insatt i mina förutsättningar att ta medalj 21 år senare och att man inte som funktionsnedsatt skall ha rätt att välja den idrott man älskar utan istället ta den där man har bästa klassningsförutsättningar är sjukt!. 
Jag blir riktigt upprörd när jag hör detta och jag anser att synskadeidrott är till för oss som ser dåligt och de andra har inte rätt att vara med!
Ingen kunde för 12 år sedan då damjudon kom med i Paralympics tro att seende steppar upp på mattan efter en ”lyckad klassning”.
Man ska enligt mig välja att hålla på med den idrotten man älskar och genom att älska idrotten kommer lusten att vilja satsa och till slut kanske bli en av de bästa. Jag är hängiven min idrott och vill få utdelning med medalj i ett rent spel och naturligtvis vore det fantastiskt med en Paralympicsmedalj någon gång!
För övrigt vill jag gärna tillägga att jag vinner mot de som är synskadade på riktigt. Men vi har så hysteriskt många fuskare med, att synskadejudon i dagsläget är seendejudo med synskaderegler med ett ständigt minskande antal tävlande som har en synskada på prispallen.
Jag får så ofta höra att jag själv valt min sport och ja det har jag men jag har inte 
valt fusket och orättvisan! Och den tänker jag fortsätta att välja bort! Det finns så många blinda tjejer och killar i världen som idag inte får chansen att representera sitt land även om de är grymt duktiga men då det finns en B21(fejk B2) som tar deras plats är det svårt. Men jag vet att dessa individer finns för de kontaktar mig i min roll som aktiv representant för IBSA Judo, och jag tänker inte göra dem besvikna! Jag vill jobba för en förändring och så är det med det. 
Jag tänker fortsätta fightas för alla blindas rätt till judo oavsett om jag fortsätter eller inte för att ge sig i en sån här fråga och tvinga blinda barn, ungdomar och vuxna att hålla på med idrotter de inte tycker om bara för att ha möjlighet att ta medalj är svagt!
Det är vår rätt att få tävla mot andra med samma grad av funktionsnedsättning på tävlingar för personer med funktionsnedsättning.

Kommentarer