Danmark Matsumae cup

Hej!
I morgon åker Martin och jag på träningsläger och denna gången är det Danmark som gäller. De har äntligen bestämt sig i Danmark att satsa på att få igång synskadade-judon vilket jag naturligtvis är väldigt glad över! I samband med en stor nordisk judotävling för seende har danskarna organiserat ett träningsläger för nybörjare som är synskadade och vill komma igång med judo. Jag är inbjuden för att hålla i lägret och inspirera och förhoppningsvis få igång ett gäng synskadade danskar i judo.
Mina huvudsakliga mål med resan är:
Få upp intresset för synskadade judo i Danmark både bland aktiva och tränare.
Få till en ändring i tävlingsreglerna i Danmark så att de följer efter Sverige så synskadade har rätt att tävla i vanliga judotävlingar mot seende med synskaderegler. Detta kan hjälpa till väldigt mycket för att de som inte ser ändå kan få chans att få lite tävlingsrutin även om det så klart är en stor nackdel att man inte ser. När det gäller små länder som våra nordiska länder blir det viktigt att få möjligt att tävla på vanliga tävlingar. Vi är för få synskadade judokas för att få ihop tävlingar med endast synskadade.
Jag hoppas också få lära mig lite danska vilket jag tycker är rätt så svårt att förstå jag hoppas att de är förstående och pratar långsamt och lite extra tydligt så att även jag hänger med!

Kanske det nästa år på Matsumae cup kommer arrangeras en synskadetävling integrerat på den vanliga tävlingen. Detta ser jag verkligen fram emot då vi behöver fler tävlingar för synskadade i Norra Europa. Det blir i så fall Nordens första!

Förutom lägret kommer jag och en av mina klubbkompisar som är där för att tävla köra en liten uppvisning för att visa upp att man faktiskt kan vara rätt så ok på judo även om man är blind. Hoppas på att det kan hjälpa till med utvecklingen av judon för synskadade i Danmark!!
Bild från en där träning jag instruerar några flickor i en teknik.
Inbjudan 2017 http://matsumaecup.com/invitation.html

Kommentarer