Masterstudierna drar igång med ny kraft


I januari tog jag ju examen i fysioterapi och under våren läste jag en kurs i habilitering också den på Göteborgs universitet vilket ju också var där jag läste fysioterapeututbildningen.

Nu är det dags för mig att fortsätta vidare med mina studier mot en master. Denna gång blir det med inriktning synpedagogik alltså att arbeta med personer med synnedsättning vilket ju är ett stort intresse för mig, speciellt barnen med synnedsättning. Detta är en tvärprofessionell utbildning vilket innebär att vi studenter som antagits har olika examensbakgrund såsom fysioterapi och omvårdnad arbetsterapi pedagogik men även flera andra utbildningar. Det är en nordisk utbildning och den går främst på distans men vi kommer vad jag förstår ha cirka tre träffar per termin och dessa träffar är uppdelade mellan Universitet i sydöstra Norge och Göteborgs universitet.

Studenterna kommer från samtliga nordiska länder så det blir nog väldigt intressant att få träffa så många olika personer med så olika utbildningsbakgrund.

Det ska verkligen bli spännanad att börja på den här utbildningen men jag måste erkänna att jag är rätt så nervös då jag ju aldrig studerat på något annat universitet än här i Göteborg och absolut inte utomlands!

Det har inte heller varit enkelt att hitta en ledsagare som kan hänga med till Norge under första campusträffen, sista veckan i augusti då ju allt verkar hända samtidigt. En av mina ledsagare börjar sina studier samtidigt på ett annat universitet, en ska iväg och tävla europa cup, en börjar precis på sitt sista år på gymnasiet och några jobbar… Det är sånt här planerande och organiserande jag hela tiden behöver göra för att det skall fungera för mig.

Ett annat problem jag måste jobba extra med som synskadad är att få omvandlat all  studielitteraturen så den blir läsbar för mig… vissa böcker finns tillgängliga inläst på Legimus som är den app jag har från myndigheten för tillgängliga medier(MTM). Men de har främst svenska och engelska böcker och då vissa andra böcker är på norska och inte finns där blir detta en spännande utmaning och extra intressant då universiteten haft semester under sommaren och därför inte kunnat hjälpa till. De verkar dock positiva och villiga att hjälpa till där i Norge så jag kanske bara ska försöka ta det lugnt och hålla tummarna för att allt löser sig.
Jag skickar en liten avundsjuk tanke till alla som slipper krångla med detta eviga pussel som kräver tid, kraft och tålamod...
Tack Evelina som var med denna första träff ena stunden ledsagare näst vecka som min motståndare i judotävling.











Kommentarer